Haminan Teatteri esittää: Vaimoni on
toista maata
Ensi-ilta 1.11.2013
Haminan Teatteri
tuottaa marraskun alussa ensi-iltaan ranskalaisen Gilles Dyrekin
kirjoittaman, ja Reita Lounatvuoren suomentaman napakkatempoisen
komedian Vaimoni on toista maata. Näytelmän on ohjannut Ville
Kiljunen.
Helena ja Janne,
umpirakastunut pariskunta, valmistautuu iloiseen illanviettoon Jannen
vanhan luokkakaverin, Riston, ja tämän tyttöystävän kanssa.
Kaverukset eivät ole tavanneet vuosikausiin, ja jälleennäkemisen
riemu on ilmeinen. Riston tyttöystävä vaikuttaa kuitenkin
omituiselta, hän ei puhu mitään! ”Onkohan hän ulkomaalainen?”
Hillittömien väärinkäsitysten ketju vääntää ihmissuhteet
solmuun, kerrostalokaksion kaaokseen ja katsojat kaksinkerroin
naurusta.
Aloitin Haminan
Teatterin esityksissä vierailun vuonna 2010. Ensimmäinen kuvaamani
näytös oli tuolloin teatterissa pyörinyt Lumikki ja seitsemän
kääpiötä, joka oli myös Ville Kiljusen ohjaustyötä.
Aiemmin olen
käynyt taltioimassa teatterin uusimpien näytösten harjoituksia
pressiä ja käsiohjelmia varten, mutta Vaimoni on toista maata
-seurasin harjoituksia useampina kertoina, ja samalla kiinnitin
huomiota siihen, miten roolihahmot muovaantuivat näyttelijöiden ja
ohjaajan käsissä, aina ensi-iltaan asti.
Kävin
seuraamassa näytelmän harjoituksia kamerani kanssa muutamana
sunnuntaina. Kun harjoituksia kuvasi useampaan otteeseen, löysin
joka kerta uusia juttuja ja koukkuja näytelmän edetessä. Minusta
tuntuu, että saan näytelmästä enemmän irti, kun käyn
seuraamassa ja kuvaamassa sitä aiempia näytelmiä enemmän. Joskus
olen kuvannut pressikuvia näkemättä lainkaan kokonaista esitystä.
Silloin haasteeksi muodostuu taltioida se tietty fiilis, jonka
pitäisi välittyä katsojillekin.
Kuvatessa Haminan
Teatterin näytelmää kokeilen erilaista lähestymistapaa, erilaisia
kuvakulmia, objektiiveja ja valotuksia. Käytän salamaa ja kuvaan
vallitsevalla valolla. Näin saan koko ajan etenevästä näytelmästä
erilaisia otoksia, joista kunkin kohtauksen tunnelma välittyy
parhaiten kuvien katsojalle.
Näyttelijät
paransivat suorituksiaan jokaisella harjoituskerralla. Roolihahmot
hioutuivat pikkuhiljaa muottiinsa, ja myös näyttelijät heittivät
ohjaajalle omia ehdotuksiaan hahmojensa muokkaamiseksi. Vaimoni on
toista maata -näytelmän ensimmäisellä vierailukerralla minua jäi
mietityttämään millaiset asut kullekin roolihahmolle tulee.
Näyttelijät näet harjoittelivat lähinnä omissa arkivaatteissaan.
Lavasteet olivat tällöin jo miltei valmiina, mutta mielestäni
jotain pientä puuttui vielä. Huomasin myös, että teatterille pari
viikkoa aiemmin lahjoittamani tekokukkakimppu oli päässyt
estradille mukaan näytelmään. Oli hienoa nähdä, että itselle
turhaksi jäänyt esine oli saanut uuden elämän toisenlaisessa
käytössä, parrasvaloissa.
Vaikka takana oli
pitkä viikko, jaksoivat näyttelijät harjoitella tarmokkaasti
esitystä. Näytelmän hahmoihin kuuluva Janne
oli oikea vitsiniekka. Erityisesti roolihahmon omalaatuinen
nauramistapa toi mieleeni erään henkilön omasta tuttavapiiristäni.
Kikattelin asiaa itsekseni hämyisessä salissa kamera sylissä.
Uutta vinkkeliä näytelmän harjoituksiin toi myös se, kun ohjaaja
itse heittäytyi roolihahmo-Veeraksi. Eri sukupuolta edustavan hahmon
näytteleminen ei näyttänyt haittaavan. Harjoittelun lomassa
pidettiin pikainen kahvipaussi, jolloin ohjaaja kehui ja kritisoi
näyttelijöitä. Kiljusen ohjaamistyyli oli todella kannustava ja
tsemppaava.
Omaan makuuni
tämä näytelmä uppoaa. Minä, joka en yleensä naura vitseille,
huomasin hihitteleväni vähänväliä näytelmän aikana. Voinkin
suositella tätä komediaa vaikkapa pikkujouluihin ohjelmanumeroksi.
Yleisö ei tule pettymään.
Lopuksi kuvia muutamista harjoituksista :)
Hyvä hyvä!
VastaaPoista